درباره هیئت

تاریخچه

در سال ۱۳۸۹جمعی از جوانان پرشور و دلباخته اباعبدالله با تجربه سالها خادمی در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ظهر عاشورا در جوار حرم مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا به هدف برپایی مجموعه (مذهبی و فرهنگی) با توسل به امام هشتم با هم همپیمان شدند.

این دلسوختگان با دلی آکنده از عشق و ارادت با تمامی مشقات و مشکلات و بدور از حاشیه ها و با عنایات باب الحوایج قمر منیربنی هاشم مجموعه را با نام پرشکوه مکتب العباس (ع) مزین و مکتب العباس(ع) قزوین نهادند.

در سال اول تاسیس هیئت با الطاف خداوند متعال مکتب العباس با استقبال مثال زدنی جوانان شهرستان قزوین مواجه شد طی این رویه در سال دوم با مشاهده جمعیت چند صد نفری و تداخل اسمی هیئت امنا در صدد برآمدند تا برای سال های آینده و ادامه فعالیت پسوند اعظم که الحق برازنده مکتب العباس می باشد را در نظر گرفتند.

حال با افتخار اعلام می کنیم هیئت مکتب العباس (ع) اعظم هیئتی مستقل و بدون هیچ وابستگی به نهادها و ارگانها با عظمی راسخ و امید به فرداهای بهتر به جهت رسیدن به چشم انداز ۱۰ ساله و هدف گذاری های مشخص گام بر میدارد.

مقدمه

برای پاک بدون و پاک ماندن و پاک زیستن از جانب حق نعمت هایی به انسان عنایت شده که بجز حضرت حق احدی ارزش های آن نعمت ها را نمیداند.

قسمتی از این نعمت ها عبارتند از: عقل – قرآن – نبوت – امامت – عالم ربانی مجموعه آثاری از این منابع به صورت سلسله مسائل اعتقادی – عملی – اخلاقی ظهور دارد. مراد از عقل نیروی ادراک است ادراک حق و باطل در امور نظری و ادراک خیر و شر و سود و زیان در امور عملی فعالیت نورانی عقل تا زمانی است که مملکت وجود انسان قدرت برتر باشد و سایر قوا و نیروهای انسان رعیب او باشند اما اگر قدرتی در بدن انسان مافوق عقل قرار بگیرد عقل دچار از کار افتادگی و انسان از جاده اعتدال منحرف می شود و دچار افراط و تفریط می شود در باب عقل از امیرالمومنین(ع) روایت شده است (( من عاقل من قلب هواه و لم یبع آخرته بدنیا العاقل من عصی هواه فی طاعه ربه العاقل من یملک نفسه اذا غضب واذا رغب و اذا رهب شمیه العغلا قله الشهوه و قله الغفله )) کتاب عزرالحکم

عاقل کسی است که بر هوای نفس خود غالب باشد و دنیای خود را به آخرت نفروشد عاقل برای اطاعت به رب از هوای نفس خود عاصی است عاقل به وقت خشم – رغبت – ترس مالک خویش است اخلاق عاقلان شهوت اندک و کمی غفلت است.

قرآن کتاب الهی نور هدایت شفای سینه از درد های اخلاقی راهنما به سوی زندگی برتر مولد آگاهی و بصیرت مبین مسائل اخلاقی و جحت حضرت حق در دنیا و آخرت است مرد و زن در برابر این نعمت الهی مکلف و مسئولند. بی تفاوتی نسبت به کتاب خدا گناهی بس بزرگ و معصیتی بس عظیم است.

قرآن نامه حق به سوی عبد است که پاسخ این نامه از سوی عبد واجب است و پاسخ آن از جهت قلب آراسته شدن به عقاید و از جهد نفس متصف شدن به حقایق اخلاقی و از جهت جسم قرار گرفتن در گزدونه عمل صالح است.

انبیا هادی انسان به سوی صراط مستقیم دعوت کننده به جانب توحید بیان کننده واقعیات ظاهری و باطنی هستند انبیا دعوت کننده به عبادت حق و بر حذر دارنده مردم از عبادت طاغوتند. انبیا راه سالم زیستن و آراسته شدن به معروف و پیراسته شدن از منکر را به انسان نشان می دهند.

رسول حق برای امر به معروف و نهی از منکر و حلال کردن طیبات و حرام نبدون خبائث و برداشتن بار سنگین فرهنگ های تحمیلی از دوش مردم و باز کردن زنجیرهای شیطانی که بر گردن زندگی بسته شده است به میدان آمده اند آنان که به او ایمان آورده اند و حرمت و عزتش را نگاه داشته اند به یاری او برخاستند و از قرآنش متابعت نمودند اهل رستگاریند.

حضرت حق برای اتمام نعمت و اکمال دین امیرالمومنین (ع) و یازده امام بعد ایشان را انتخاب نمود تا مردم پس از پیامبر با توسل به قرآن و اهل بیت در صراط مستقیم ثابت بمانند و تا ابد روی گمراهی نبینند. امامان همچون انبیا در روز محشر ترازوی سنجش حق هستند اگر حیات مردم با آنان موافق درآید اهل نجات وگرنه محکوم به عذاب الهی اند.

فقها و متخصصان معارف الهیه و آشنایان به قرآن مجید و روایات نیز پس از انبیاء و امامان حجت خدا بر مردم هستند و بر مردم پیروی از آنان لازم که اقتدا به عالم واجد شرایط اقتدای به امام و پیامبر موجب نجات و رستگاری است.

اهداف

هیئت امناء محترم مکتب العباس(ع) اعظم قزوین که برای آشنایی با اهداف این مجموعه اعم از کوتاه و بلند مدت نیاز به برگزاری جلسات حضوری و توضیحات مفتضی توسط مسئولین این مجموعه از چگونگی اجراء این اهداف و نیاز موجودیت ابزار خاص به صورت حضوری و تفکیک شده می باشد که بتوان به صورت شفاف و واضح از اهداف مثبت و به روز این مجموعه رونمایی کرد. لذا در این راستا هیئت امناء محترم استقبال خود را از مسئولین محترم هیئت درون و برون استانی جهت برگزاری جلسات در قالب اتاق فکر و تبادل نظر در مورد مضامین فوق اعلام میدارد و متذکر می شود.

اهداف فوق بخش کوچکی از موارد مورد نظر مجموعه می باشد که اختصارا در ذیل ذکر شده است:

۱- زنده و برپا نگه داشتن قیام خونین حضرت سیدالشهدا ابا عبدالله حسین (ع) و سنت عزاداری

۲- نفوذ مذهبی و فرهنگی توسط جوانان در جامه با تهاجم فرهنگی در کانون خانواده

۳- برانگیخته کردن گرایش مال خفته در درون آدمی

۴- تقویت اعتقادات صحیح و اخلاق مداری در روابط اجتماعی

۵- دستیابی به تذکیه و اصلاح – استدلال شخصی فرد – ارتباط معقول و متخلق تعلیم حکمت و سیره اهل بیت عصمت(ع) پرورش نیروی تعقل وعواطف پاک مکتب تشیع دردرون سازی مفاهیم عمیق اجتماعی اسلام از قبیل ایثار – جهاد – شهادت – همدلی….

۶- شناخت توانمندی اعضاء همراه با عواطف و نگرش آنان نسبت به جلوه های زیبای هستی و ترغیب به عمل صالح

۷- پاسداری از دستاورد های انقلاب وحفظ و حراست از وصایای جاودان حضرت امام خمینی مبنی بر الهام گیری این انقلاب از نهضت عاشورا و رهنمود های ولی امر مسلمین امام خامنه ای

ماهیت

چیستی و پرایی مجموعه هایی از این دست را میتوان در پاسخ به پرسشهایی از این قبیل موارد زیر جستجو کرد:

۱- چگونه میتوان معنویت را وارد زندگی کرد ؟

۲- چگونه میتوان به مقام والای انسانی که همان خلیفه الهی است دست یافت ؟

۳- چگونه می توان در عصر سکولاریسم و در سرای غبار آلود حقیقت مسیر هدایت الهی را یافت ؟

۴- چگونه می توان پروا پیشگی را پیش رو داشت و همچنان لحظات زندگی را قرین آرامش نمود ؟

۵- چگونه می توان به اراده گذاری های فاسد و سیل تباهی پیروز شد ؟

۶- چگونه می توان در عصر فرا مدرن و فرا شناخت دانش را با روح آرامش بخش تلطیف و تلفیق نمود ؟

ضرورت وجود

۱- دگرگونی نگرش و رشد بی رویه مکاتب ماتریالیستی و سکولاریستی و نیاز به رویارویی و تقابل موثر.

۲- مکانیزه شدن زندگی بشر و عدم سرعت کافی برای احیاء فطرت و نیاز به محیط آمیخته با منطق.

۳- بیداری فطرت پاک انسان ها و اعتقادات هرچه بیشتر به معقوله توسل و شفاعت.

۴- خود باوری هرچه بیشتر مکتب اسلام و توانایی برخورد با تهاجم فرهنگی.

۵- نیاز به آشنایی روزافزون با مفهیم ناب توحیدی و منشور حکومت اسلامی از جمله قرآن – نهج البلاغه و…

اصول

۱- اعتدال

۲- تربیت اخلاقی

۳- انتخاب الگوی صحیح

۴- کرامت و عزت

۵- هدف مداری

۶- خودشناسی

۷- اثرگذاری اجتماعی